siebers

Ulricehamnsloppet

Kategori: Allmänt

Det blev en tolfte plats på dagens tävling. Racet utvecklades med att Markus Johansson satte upp tempot rejält från början och 4 åkare kom loss. Det bildades lite smågrupper och jag kom med i tredje gruppen som bestod av 7-8 åkare. Jag valde att vara kall i början och bara ligga med första 8 km. Efter det gick jag fram till spets i gruppen och skruvade upp tempot och försökte hålla ett jämnt högt tempo. Vi kom ikapp några åkare som hamnat lite på mellanhand. jag körde på i två varv men det var lätt att ligga bakom och hänga med och svårt att spräcka klungan så på sista varvet valde jag att ligga bakom och vänta på att sätte in en attack på slutet. Med fyra km kvar fick jag min sista dricka och då valde Erik Nero att rycka. Då fick jag slite rejält för att komma ikapp och efter närmare två timmars skidåkning är det tufft att göra en sån kraftansträngning så jag fick krampkänningar i mage och armar. Det gjorde inte saken bättre av att det var mycket stakning och utför under en km så då fick jag slita rejält. Jag försökte rycka med en km kvar i loppet i dom sista uppförsbackarna men allt jobb som jag fått lägga ner med tempohållning och ryck så orkade jag inte. Mina konkurenter hade lite mer att trycka med.
 
Efteranalys: Jag körde väldigt bra. Höll själv tempot i min klunga större delen av tävlingen. Tyvärr ville inte alla i klungan hjälpa till att dra. Tidsavståndet till täten hade kunnat vara mindre ifall vi hade kunnat samarbeta bättre.
Det känns endå bra att orken finns. Nu är det bara att jobba rejält med fart i sommar. Även om säsongen har varit tuff så gäller det att hitta något positivt.

Kommentarer

  • Martin säger:

    Det var så kul att se dig köra idag David!! Grymt..
    Coach

    2013-02-10 | 22:01:21

Kommentera inlägget här: